Joogaretriitti Cilenton rannikolla, Etelä-Italiassa 10.-16.6.2019
Astangaa, Slow Yogaa ja Pranayamaa
Ohjaajana joogaopettaja Kaija Koski
 
   
Tiesitkö, että kirjailija Ernest Hemingway oli aikoinaan matkalla Etelä-Italiassa Cilenton rannikolla?
Nähdessään kukkulan päällä sijaitsevan merenrantakylä Pisciottan hän inspiroitui näkemästään ja jäi kylään kirjoittamaan. Inspiraation tuloksena syntyi romaani Vanhus ja meri (The Old Man and The Sea, 1952).
 
Cilenton rannikko on kuin Amalfin rannikon maalaisserkku. Se sijaitsee Amalfin rannikon alapuolella, Tyrrhenanmeren rannalla ja ulottuu Salernonlahdelta Policastronlahdelle Campanian maakunnassa. Rannikolta löydät koskematonta villiä luontoa: kalkkikivivuoristoja, kallioita, pieniä niemekkeitä, laaksoja, piilossaolevia rantoja ja puhtaita uimavesiä sekä yli 400 luolaa. Rannikko on tunnettu Cilenton ja Vallo di Dianon kansallispuistosta sekä satamakaupunki Agropolista.
 
Me järjestämme kesäkuun joogaretriittimme Hemingwayn tunnetuksi tekemän Pisciottan kylän sydämessä. Tässä keskiaikaisessa merenrantakylässä on vajaa 3000 asukasta. Pienet kapeat kiemurtelevat kujat johdattavat pikku putiikkeihin, kahviloihin ja trattorioihin – piazza kerää kyläläiset yhteen kauniina kesäpäivinä. Tunnelma on kiireetön, eteläitalialaisen ystävällinen.
 
Retriitin aikana pääset asumaan kuten paikalliset. Majoitumme apartementoihin, joista avautuu näkymä horisonttiin asti ulottuvalle siniselle merelle. Jokaisesta apartementosta avautuu ovet isolle yhteiselle terassillemme (20 metriä x 3 metriä), jossa pidämme joogan. Mikä sen ihanampaa kuin saada ammattiohjausta omalla terassilla aamuauringon noustessa ja vaipua jooganidraan ilta-auringon laskiessa.

Jokaisessa kahden hengen apartementossa on iso keittiö (jossa astianpesukone, ruoanlaittoon tarvittavat välineet ja astiat, jääkaappi ja pakastin), makuuhuone ja kylpyhuone. Aamiaiset ja lounaat voit siis valmistaa itse omassa keittiössäsi. Joka keskiviikko ja lauantai kylällä on luomutori, joka täyttyy eteläitalialaisista vihanneksista ja hedelmistä. Joka aamu kalastaja myy kylän keskustassa tuoretta kalaa. Juustoja (Cilenton rannikko on tunnettu puhvelinmaitomozzarellastaan), yrttejä, laadukkaita öljyjä sekä muita raaka-aineita saa helposti myös kylän ruokakaupoista. Valinnanvaraa siis on.
Jos et halua valmistaa aamiaista ja lounasta itse, Pisciottasta - joka on yksi välimerellisen ruokakulttuurin keskuksista - löytyy lukuisia palkittuja ravintoloita ja kahviloita.
 
Pisciottan kulinaristisen maineen vuoksi järjestämme illalliset kylän eri trattorioissa ja ravintoloissa, jotta pääset tutustumaan paikalliseen ruokakulttuuriin ja nauttimaan iltatunnelmasta.
 
Asunnoltasi kävelet merenrantaan 10 – 15 minuutissa.
 
Viikon aikana voit myös vuokrata sähköpyörän ja pyöräillä rannikolla. Voimme halutessasi järjestää kuljetuksia muille upeille uimarannoille retkipäivän lisäksi.

Joogasta
Kaikille joogatunneille ja hengitysharjoituksiin voi osallistua niin vasta-alkaja kuin jo pitkään joogannut. Aamut aloitamme hengitysharjoituksella ja astangajoogan asanaharjoituksella. Pidempään jooganneille on Mysore-harjoitus; vasta-alkajat perehdytetään ohjatulla harjoituksella astangajoogaan, päivä päivältä harjoitusta syventäen.
Slow Yoga -harjoitukset teemme iltapäivisin. Slow Yoga –tunneilla tehdään asentoharjoituksia rauhalliseen tahtiin, jokainen asana hitaasti ja tarkasti rakentaen. Käytämme asentoja linjatessa myös apuvälineitä: vöitä ja tukia. Slow Yoga –tunneilla ei ehkä tule hiki, mutta uusia lihaksia saattaa silti löytyä! Pitkään astangajoogaa harrastaneillekin Slow Yogassa tulee ahaa-elämyksiä.
Pranayama-harjoitukset tuovat joogaan uusia ulottuvuuksia asanaharjoituksia syventäen ja tukien. Hengitysharjoituksissa tutustutaan omaan hengitykseen ja sen yhteyteen niin mieleen kuin kehoonkin. Aamulla ennen asentoharjoitusta tehty hengitysharjoitus rauhoittaa mielen ja syventää hengityksen.
Aloitamme ja lopetamme retriittimme syvärentoutusharjoituksella, jooganidralla. Matkustamisen jälkeen on hyvä rauhoittua ja asettua aloilleen meditatiivisella rentoutuksella. Viikon päätteeksi on myös mukava valmistautua kotimatkaan rentoutuen.




KAIJA KOSKI

Opetan perinteistä Sri K. Pattabhi Joisin astangajoogaa sekä Slow Yogaa. Olen toiminut joogaopettajana 13 vuotta Astangajooga Oulu ry:n salilla. Tämän lisäksi olen pitänyt kymmeniä alkeiskursseja. Opettajana pyrin huomioimaan kunkin joogaajan omat lähtökohdat, joiden pohjalle on mahdollista rakentaa mielekäs harjoitus. Hyvät asentojen linjaukset sekä rauhalliseen hengitykseen keskittyminen auttavat tekemään harjoituksesta rennon, pakottoman ja haastavammistakin asennoista kevyempiä. Kiinnitän opettajana huomiota kokonaisuuteen ja pyrin löytämään jokaiselle oppilaalle sopivan tavan harjoitella turvallisesti. Hiljaisuuden ja keskittyneisyyden kautta on mahdollista luoda rauhallinen tunnelma, jolloin harjoituksesta tulee lempeä ja luja.

Tärkeimpiä opettajiani ovat olleet Helsingin ja Tampereen astangakoulujen opettajat, jotka vierailevat säännöllisesti Oulussa astangajoogayhdistyksen salilla. Lisäksi olen joogannut useaan otteeseen vuosien varrella Lino Mielen ja Eddie Sternin ohjauksessa, sekä Anthony `Prem` Carlisin, Saraswathi ja Manju Joisin sekä useiden muiden ulkomaisten ohjaajien johdolla. Astangajooga on mahdollistanut minulle seikkailuja ympäri maailman ja tuonut arkeen tasapainoa ja tyyneyttä.
Slow Yogan opettajakoulutuksen (RYT 200) kävin vuosina 2016-2017 Janne Kontalan ja Emma Paukun opetuksessa. Pranayamaa olen harjoittanut usealla tekniikalla, mutta opetuksessani käytän Tiwarin tekniikoita.


Kaija Koski
​​​​​
ALUSTAVA OHJELMA

(tarvittaessa harjoitusaikoja voidaan muuttaa)

Maanantai 10.6.2019
Saapuminen Pisciottaan ja kotiutuminen apartementoihin
Tervetuloa ja yhteinen illallinen Pisciottassa klo 19.30
Illallisen jälkeen jooganidra, ohjattu syvärentoutus omalla terassilla kynttilänvalossa

Tiistai 11.6.2019
klo 7.30-9.15 astangajoogan Mysore-harjoitus (jo jooganneille)
klo 9 johdanto ja ohjattu alkeisharjoitus vasta-alkajille
Aamiainen apartementoilla (ensimmäisen päivän aamiaistarpeet on tuotu valmiiksi apartementoihin)
Tutustumista ja kävelykierros Pisciottassa aamiaisen jälkeen klo 11.30 - 13
Kalalounas monia palkintoja voittaneessa merenrantaravintolassa klo 13.30
klo 18-19.15 pranayama/hengitysharjoitus, johdanto
Klo 20 illallinen Pisciottassa

Keskiviikko 12.6.2019
klo 7-7.45 pranayama/hengitysharjoitus
klo 7.45-9.15 astangajoogan Mysore-harjoitus  (jo jooganeille)
klo 9 ohjattu alkeistunti vasta-alkajille
Aamiainen apartementoilla
Aamiaisen jälkeen luomutori
Lounas apartementoilla alk. klo 13/13.30
klo 17.30-19 Slow Yoga -tunti
klo 20 illallinen Pisciottassa

Torstai 13.6.2019
Retkipäivän aamuna mahdollisuus omaan hengitysharjoitukseen tai hiljaiseen istumiseen.
Klo 8.30 aamiaisen jälkeen lähdemme veneretkelle Palinuron niemelle ja kuuluun siniseen luolaan. Veneretken jälkeen jatkamme matkaa huikean kauniille Buon Dormiren uimarannalle ja nautimme tietysti hyvän lounaan. Retken hinta lounaineen on 50€ (sisältää kuljetukset Palinuroon ja Buon Dormiren rantaan ja takaisin, veneretken siniseen luolaan ja lounaan merenrannassa) .
Jos haluat jatkaa päivää vielä shoppailemalla jatkamme klo 15 matkaa Outlet-villageen, josta löytyy kaikki tunnetut italialaiset merkkiliikkeet. Paluu apartementoille klo 21 mennessä. Outlet-retken lisämaksu on 50€.

Perjantai 14.6.2019
klo 7-7.45 pranayama/hengitysharjoitus
klo 7.45-9.15 astangajoogan Mysore-harjoitus (jo jooganneille)
klo 9 ohjattu alkeistunti vasta-alkajille
Aamiainen apartementoilla
Lounas apartementoilla alk. klo 13/13.30
klo 17.30-19 Slow Yoga –tunti
Illallinen Pisciottassa klo 20

Lauantai 15.6.2019
klo 7-7.45 pranayama/hengitysharjoitus
klo 7.45-9.15 astangajoogan Mysore-harjoitus (jo jooganneille)
klo 9 ohjattu alkeistunti vasta-alkajille
Aamiainen apartementoilla
Lounas apartementoilla alk. klo 12.30/13
klo 17-18.30 Slow Yoga –tunti
Klo 18.30 – 19 keskustelua joogasta ja kuluneen viikon joogakokemuksista
Illallinen Pisciottassa klo 20
llallisen jälkeen jooganidra, ohjattu syvärentoutus omalla terassilla kynttilänvalossa

Sunnuntai 16.6.2019
Halukkaille aikainen joogaharjoitus
Aamiainen
Kotimatkalle lähtö
            
     
MATKUSTUS

Saapuminen Pisciottaan
 
Lähempänä retriitin ajankohtaa koordinoimme matkaajien lentotiedot ja tarjoamme yhteiskuljetusmahdollisuuden lentokentältä erillistä korvausta vastaan.
Lähin lentokenttä löytyy Napolista. Napolin lentokentältä pääset bussilla Napolin päärautatieasemalle, josta juna tulee Pisciottaan kahdessa tunnissa (lipun hinta noin 9€).
Jos lennät Roomaan, pääset junalla Fiumicinon lentokentältä Rooma Terminin päärautatieasemalle puolessa tunnissa (lipun hinta 14€). Rooma Terministä Pisciottaan junamatka kestää noin 3,5 tuntia, lipun hinta alkaen 40€.
Jos tulet julkisia kulkuneuvoja käyttäen, haemme sinut Pisciottan rautatieasemalta.


HINTA
850€ / henkilö sisältää
*Kaija Kosken joogaopetuksen ylläolevan ohjelman mukaisesti
*6 vuorokauden majoituksen kahden hengen apartementoissa  kahden hengen huoneissa.
*6 illallista Pisciottan ravintoloissa ja trattorioissa (illalliset ovat paikallisia kasvis- ja kalaruokia; viini ei sisälly hintaan)

*lounaan merenrantaravintolassa ensimmäisenä päivänä

*Lennot eivät sisälly hintaan, eikä junamatka/kuljetus Pisciottaan ja Pisciottasta


VARAUKSET
​Varauksen voit tehdä puhelimitse (044 32 00 008), sähköpostilla (asiakaspalvelu@arsmondo.fi) tai lomakkeella. Ilmoitathan nimesi, puhelinnumerosi , sähköpostiosoitteesi ja postiosoitteesi sekä matkan nimen ja ajankohdan.

Varausmaksu 200€ maksetaan 7 päivää varauksen jälkeen. ArsMondo lähettää sinulle laskun sähköpostitse. Paikkoja on rajoitetusti.


    




VARAA TÄSTÄ